lördag 11 januari 2014

Älskade Hälsingekofta


Dagny stickar och virkar

Så var den äntligen färdig min fina Hälsingekofta! Fyra månader tog den och det har varit ett nöje nästan hela vägen. Nog har jag fått repa upp både en och två gånger under mönsterstickningen och det mest tråkiga var att jag köpt ett nystan för lite. När jag sedan flera veckor senare äntligen fick nystanet jag beställt var det ju oturligt nog en annan färgning och nyansen skiljde sig lite. Därför fick jag  sticka om det ena framstycket men så här i efterhand var det helt klart värt det.

Knapparna har jag köpt på Knapp-Carlsson i Göteborg, jag valde länge mellan mer tidsenliga knappar och de här som visserligen också liknar originalet men har en mer modern framtoning.

Dagny stickar och virkarDagny stickar och virkar


Dagny stickar och virkar


I beskrivningen är Hälsingekoftan vit och grå men jag valde två gråa nyanser och ett alpaca garn som är så mycket skönare mot huden. Mönstret kommer tyvärr bara i en storlek så jag hade tur att den passade. Det jag tar med mig till nästa kofta, för jag kommer definitivt sticka mer ur samma tidning är att korta ärmarna och göra dem smalare upptill för jag tycker att de blev lite stora.

För ett år sedan var jag ren nybörjare på stickor och hade aldrig trott att jag skulle kunna sticka en sådan här kofta så jag är både stolt och väldigt väldigt nöjd.


Dagny stickar och virkar
Hälsingekoftan 2013

Dagny stickar och virkar
Hälsingekoftan 1946





2 kommentarer:

  1. Hej Jessica,
    Så mycket fint du har på din blogg och jag blev helt förälskad i denna underbara kofta! Har du möjlighet att kopiera mönstret, eller scana in det och maila mig?
    Det hade varit helt fantastiskt roligt att få pröva på en kofta till mig själv.
    Allt gott/
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!
    Roligt att du också fastnat för Hälsingekoftan! Jag mailar dig gärna mönstret men jag hittar ingen mailadress till dig.. Så skriv den här eller maila mig på dagnystickarochvirkar@gmail.com så ska du få det.
    Hälsningar Jessica

    SvaraRadera