tisdag 25 juni 2013

Filtade tofflor - Första paret ut!

Dagny stickar och virkar

Såhär lagom till sommaren är det väl hög tid att filta tofflor? Det tycker åtminstone jag då jag alldeles nyligt upptäckt att det är jätte roligt. I garnaffären höll de inte riktigt med mig eftersom alla de tjocka ullgarnen hade åkt in på lagret i väntan på hösten och besvärlig kund som jag var fick de snällt plocka fram dem igen. Det är förvånande härligt att plocka bland stora mjuka garnnystan och flera fick följa med mig hem.

Det fascinerande med filtning är att man först stickar något stort och sladdrigt som efter en tur i tvättmaskinen kommer ut väldigt annorlunda. Spännande är det också för man vet aldrig riktigt hur det kommer bli och hur mycket det kommer att krympa. Jag har börjat göra dessa små tofflor, de första blev nog storlek 17 och det som återstår nu är sy i knappar och pimpa dem lite. Jag har också köpt formgummi till sulan för att de inte ska bli halkiga men har inte hunnit testa det än.


Dagny stickar och virkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar