onsdag 5 februari 2014

Sjalen Lily


Dagny stickar och virkar

Häromdagen fick jag ett sådant sug efter att sticka en sjal. Den enda jag stickat tidigare har varit av en mycket enkel trekantsmodell i rätstickning där man börjar nedifrån och sedan ökar i varje sida till önskad bredd och längd. Nu fick jag för mig att jag ville sticka en sjal med spetsmönster så jag tillbringade en hel förmiddag med att leta mönster på Raverly och hittade hur många sjalar som helst, den ena vackrare än den andra. Till saken hör ju att jag egentligen aldrig stickat i spetsmönster, det är klart att jag gjort något hålmönster här och där och muscher har jag stickat både på tröjor och mössor så jag hade ju förhoppningen att jag skulle vara redo för en sjal. Den jag helst ville sticka har ett mönster på engelska och även om jag förstår diagrammet förstod jag inte riktigt uppläggningen, därför lugnade jag mig lite och tänkte att jag skulle börja med något lättare. Jag hittade då den här sjalen från garnstudio som till utseendet är ganska enkel och söt med en slags kant i hålmönster och muscher.


Sjalen stickar jag i drops Lace som jag dessutom hittade på rea så vad kunde vara bättre? Däremot visade sig muscherna på sju maskor vara för krångliga för mig så jag skippade dem vilket gör sjalen så mycket roligare att sticka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar