fredag 6 februari 2015

En 40-tals jumper att älska

Dagny stickar och virkar

I veckan började jag på ett nytt projekt, en jumper efter ett mönster i tidningen Stickat nr 3 från 1949. Garnet jag valt är Pickles merino bliss som jag hoppas ska lämpa sig väl till hålmönster på tröjor eftersom det är lite luddigt och fyller lite mer så att jag kanske slipper att ha ett linne under. För att få rätt masktäthet använder jag stickor 2,25 så det tar tid men det är det å andra sidan värt om resultatet nu blir som jag vill.
Mönstret är underbart fint, lätt att komma ihåg och det första som jag stickar med holkärm.. Osäker på hur det kommer att bli med en sån typ av ärm speciellt som jag hoppat över en del av ökningarna. Sedan jag stickade min Rosenruta har jag en bra jumper att utgå från när det gäller mått så därför följer jag inte mönstret riktigt.
Tyvärr är jag tvungen att inse att garnet inte räcker och jag har verkligen ansträngt mig för att blunda för det här faktumet så länge det gått. Men halvvägs in med framstycket snart klart så är jag oundvikligen ett nystan för kort. Typiskt!



2 kommentarer:

  1. Hej! Undrar vilket garn du använder till vårens stickade babyklänningar? Dom var jättefina! Med vänlig hälsning, sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra! Jag kommer inte riktigt ihåg men det var nog ett bomullsgarn från Stoff och Stil.

    SvaraRadera