tisdag 6 januari 2015

Blåmesvantar

Dagny stickar och virkar

De här vantarna med blåmesar stickade jag till min mormor i julklapp eftersom hon tycker mycket om fåglar. I ursprungsmönstret är det inte mindre än nio(!) olika färger men jag nöjde mig med sex och det funkar tycker jag. När det sedan kom till att fästa trådar kändes däremot sex olika färger som alldeles för många!
Garnet jag använde var raumas finullgarn och på stickor 2,5 blev inte masktätheten särskilt bra så jag minskade i mönstret med några maskor på bredden och ganska många på höjden. Därför blev det ett annat avslut än i ursprungsmönstret, gjorde även tummen lite annorlunda med färre maskor och använde fler färger så att den skulle smälta in lite bättre i baksidan.
De senaste vantarna jag stickat börjar alla med en lettisk fläta och det ville jag att dessa också skulle ha så det blev ganska många ändringar i det här mönstret tillslut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar