torsdag 20 november 2014

Ulltröja för kalla dagar

Dagny stickar och virkar

Det börjar bli kallt ute och jag har länge saknat en riktig ulltröja att ha när jag jobbar, så inför veckan i Stockevik på Tjörn passade jag på att sticka en. Det blev en Strokkur i peruvian highland wool med oket i TillyG´s version och den är inte bara varm utan också jätteskön! Ull är verkligen ett fantastiskt material, jag har vandrat upp och ner för berg, klättrat över otaliga stengärdsgårdar och kämpat mig fram genom taggbuskar men ändå varken frusit eller svettats. Tröjan tog mig bara en och en halv vecka att sticka och jag kan inte vara annat än supernöjd! I Stockevik finns ett av Sveriges längsta långrösen och är man intresserad av förhistoria och arkeologi är det väl värt ett besök!

Dagny stickar och virkar




3 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Fick för ett tag sedan mönstret till finaste babykoftan. Ser nu att du lagt ut det på nätet också. Har sent omsider blivit färdig att köpa garn, men nu blir det till ett annat barn än jag tänkt. Satte mig just ner för att sticka, men blir inte klok på hur man stickar mönstret!!! Dubbelt omslag och en avig maska...det blir ju flera maskor!!! Och varv två fattar inte riktigt hur man gör det...ser dock att på varv tre stickar man ihop maskorna så antalet blir väl det samma som från start. Men som sagt fastnade direkt på första mönstervarvet!!! Kan du ge någon vägledning så vore jag överlycklig!
    Hälsningar Christina.

    Ps hittade ett 60-talsmönster på en klänning...kanske något för dig. I så fall delar jag gärna!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag ser att mönstret är lite oklart, speciellt varv två, och jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde.. Men mönstret går ut på att du ska göra muscher, dessa kan göras lite olika och kolla gärna lite youtube-klipp om du är osäker.

    Jag tror jag gjorde muscherna såhär:
    Varv1: sticka 1r ett dubbelt omslag och 1a i samma maska (alltså ökar du så att det blir fyra maskor i samma maska)
    Varv 2: sticka 1r men lyft inte av den från vänstra stickan, sticka 1r i det första omslaget och och den kvarsittande m tills (lyft av), sticka 1r i det andra omslaget och den sista m tills bakifrån (alltså minskar du till tre maskor i samma maska)
    Varv 3: 3a tillsammans (nu ska du 1 maska kvar igen och en musch har bildats:) )
    Kom ihåg att det bara är muscherna jag beskrivit och glöm inte maskorna emellan, för att muscherna ska hamna i sick-sack börjar andra mönsteromgången med 5 räta.

    Hoppas det blev till någon hjälp! Hör gärna av dig igen om du har några fler frågor och du får jätte gärna dela med dig av 60-talsmönstret, det tar jag tacksamt emot!

    SvaraRadera
  3. Hej och tack! Har skickat mönstret till din mail, men lyckades inte vända det rätt...men du fixar nog det ändå tror jag:)

    SvaraRadera